Strona: Projekty / Zakład Systemów Złożonych

Projekty

System szybkiego sprawdzania sprawozdań – 4xS – rozwiązanie dla edukacji wykorzystujące techniki uczenia maszynowego i AI

Projekt 4xS – System szybkiego sprawdzania sprawozdań wykorzystuje techniki uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji (AI) w celu automatyzacji i usprawnienia procesu oceny prac studentów i uczniów.

Aplikacja oferuje moduły do wgrywania prac przez studentów oraz oceniania ich przez uprawnione osoby. Dzięki integracji z systemami uczelnianymi, takimi jak USOS, platforma znacząco przyspiesza proces oceny, oferując elastyczność i intuicyjność obsługi. System został zaprojektowany z myślą o współczesnych potrzebach edukacyjnych, uwzględniając przy tym konieczność szybkiej, dokładnej i obiektywnej oceny wyników kształcenia.

Koordynator PRz: mgr inż. Patryk Organiściak

NAUCZAJKA – Responsywna Aplikacja Internetowa łącząca Korepetytorów z Uczniami

Projekt Nauczajka dotyczy stworzenia responsywnej aplikacji internetowej, która łączy korepetytorów z uczniami. Aplikacja jest zaprojektowana tak, aby użytkownicy mogli korzystać z niej zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Platforma umożliwia łatwe znalezienie odpowiednich korepetytorów, oferując zaawansowane filtry wyszukiwania oraz system ocen i recenzji. Dodatkowo, aplikacja umożliwia bezpośredni kontakt między uczniami a korepetytorami dzięki wbudowanemu czatowi, co zwiększa efektywność komunikacji. Projekt powstał w odpowiedzi na rosnącą potrzebę zdalnego nauczania, szczególnie po pandemii COVID-19, i ma na celu ułatwienie dostępu do wysokiej jakości edukacji.

Koordynator PRz: mgr inż. Krzysztof Demidowski

AI-based Cybersecurity Training with Gamification Techniques

Wspólny projekt Erasmus+ jest efektem współpracy konsorcjum w składzie:

Celem projektu AICY jest opracowanie materiałów szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego wspieranych przez sztuczną inteligencję dla kształcenia i szkolenia zawodowego zgodnie z celami UE.

Realizując projekt, konsorcjum chce rozwijać umiejętności ICT, które odgrywają ważne miejsce w edukacji szkolnictwa zawodowego, poprzez szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa. W ten sposób programy nauczania wspierające transformację cyfrową i zgodne z umiejętnościami zawodowymi zostaną opracowane zgodnie z celami Komisji Europejskiej DigCompEdu, Digital Action Edu.Plan i Digital Compass.

Koordynator PRz: dr hab. inż. Dominik Strzałka, prof. PRz

RaP STEAM – robotyka i programowanie w szkołach podstawowych z terenu województwa podkarpackiego

Projekt realizowany w konsorcjum: Województwo Podkarpackie - Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza, Gmina Grodzisko Dolne oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.
Celem projektu jest podniesienie jakości i efektywności oferowanych usług edukacyjnych w województwie podkarpackim ukierunkowanych na rozwój u uczniów/uczennic szkół podstawowych ważnych na rynku pracy kompetencji w zakresie robotyki i programowania w okresie od maja 2023 r. do grudnia 2029 r.
W projekcie jeat planowane wprowadzenie do szkół podstawowych innowacji pedagogicznej dotyczącącej nauczania w klasach 4-8 przedmiotu informatyka z wykorzystaniem elementów robotyki edukacyjnej oraz zajęć pozalekcyjnych z robotyki edukacyjnej. Zostaną zakupione do centrów szkoleniowych i pracowni szkolnych niezbędne do realizacji zadań i celów projektu wyposażenie; zapewnione merytoryczne wsparcie dla nauczycieli/nauczycielek i kadry zarządzającej szkół; zorganizowane w szkołach dla uczniów/uczennic zajęcia pozalekcyjne z robotyki edukacyjnej i programowania robotów; przygotowanie uczniów/uczennice i nauczycieli/nauczycielki do konkursów/zawodów robotycznych; zorganizowane dla uczniów/uczennic obozy robotyczne oraz warsztaty promujące robotykę, naukę programowania, nauczanie STEAM.
Z projektu korzystać będą publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe z terenu województwa podkarpackiego prowadzące nauczanie w klasach 4-8, które zgłosiły chęć udziału w projekcie oraz ich uczniowie/uczennice, nauczyciele/nauczycielki i kadra zarządzająca.
W ramach projektu planowane jest objęcie wsparciem:
- ok. 771 szkół
- ok. 1 050 przedstawicieli kadry zarządzającej
- ok. 2 520 nauczycieli/nauczycielek
- ok. 8 672 uczniów/uczennice
Projekt RaP STEAM ma charakter systemowy w kontekście wyzwań regionalnych w zakresie zwiększenia jakości i efektywności systemu edukacji w województwie podkarpackim.
Projekt przewiduje rozwijanie specyficznych umiejętności, kompetencji oraz kwalifikacji uczniów i uczennic niezbędnych dla rozwoju regionalnego rynku pracy, rozwoju społecznego oraz rozwoju edukacyjnego.
Wartość projektu : 133 044 117,00 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 113 087 499,45 zł

Koordynator PRz: dr hab. inż. Dominik Strzałka, prof. PRz

Celem projektu CriNet jest opracowanie przełomowej technologii SDN dla OT i opartych na niej produktów: systemów informatycznych oraz prototypów polskich urządzeń sieciowych, które pozwolą na zastosowanie do ochrony urządzeń przemysłowych (OT) nowoczesnej filozofii sieciowej Software Defined Network (SDN). Dzięki produktom projektu operator infrastruktury krytycznej będzie miał dobrą świadomość sytuacyjną w cyberprzestrzeni oraz możliwość łatwej aplikacji polityk bezpieczeństwa w przypadku incydentu, co pozwoli na błyskawiczne przekonfigurowanie sieci, a taka zdolność przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo urządzeń i procesów infrastruktury krytycznej. Użycie polskich urządzeń zwiększa bezpieczeństwo łańcucha dostaw.

Koncepcja opracowania urządzenia sieciowego SDN dedykowanego do sieci OT oraz użycia sieci SDN do ochrony infrastruktury krytycznej w sposób opisany w projekcie stanowi innowację światową.

Koordynator PRz: dr hab. inż. Dominik Strzałka, prof. PRz

Doskonałość dydaktyczna uczelni

System zapewniania jakości kształcenia na PRz w zakresie przetwarzania danych i informacji działa w oparciu o systemy IT, które umożliwiają kompleksowe analizy oraz masowe przetwarzanie informacji z każdym interesariuszem związanym z jakością kształcenia, w tym: ewaluacją efektów kształcenia, parametrami liczbowymi i zgodnością dokonywanych wpisów i zmian z wymaganiami prawnymi; wpisy widoczne są z określonymi znacznikami czas. dla cykli kształcenia. System IT jest dostępny pod adresem krk.prz.edu.pl i umożliwia współpracę koordynatorów przedmiotów, administratorów wydziałowych oraz pełnomocnika rektora ds. zapewniania jakości kształcenia i koordynatorów wydziałowych. Łącznie tworzy bazę danych i informacji o realizowanych kierunkach – od danych silnie agregowanych (analizy współczynników, plany studiów, relacje efektów) po dane szczegółowe związane z każdym modułem kształcenia; zawiera niezbędne materiały dydaktyczne, odniesienia do dorobku naukowego pracowników i umożliwia bieżącą aktywność dydaktyczną związaną m.in. ze zdalną weryfikacją efektów kształcenia w czasie obron prac dyplomowych.

W ramach projektu Doskonałość dydaktyczna uczelni system krk.prz.edu.pl rozwinięto o następujące funkcjonalności:

  1. wdrożenie nowych metod publikacji treści kształcenia,
  2. rozbudowę i unowocześnieniem systemu ról,
  3. rozbudowę systemu edycji i udostępniania PRK dla oferowanych kierunków studiów,
  4. archiwizację i udostępnianie archiwów w systemie edycji ef. kształcenia,
  5. testowanie wdrożeń w systemie edycji nowych efektów kształcenia,
  6. rozbudowę podsystemu obron i zebrań zdalnych,
  7. integrację systemu edycji efektów kształcenia z systemem ZRK,
  8. integrację systemu edycji efektów kształcenia z danymi bibliotecznymi dla wytycznych w ewaluacji dyscyplin,
  9. nowy front-end z pełną możliwością publikowania treści na stronach wydziałów,
  10. poszerzenie API systemu o dostęp do danych bibliotecznych,
  11. edycję protokołów oceny z hospitacji,
  12. ewaluację pracowników,
  13. elektroniczny system obsługi praktyk.
Projekt Doskonałość dydaktyczna uczelni był realizowany w ramach Programu Operacyjnego  Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (numer wniosku o dofinansowanie POWR.03.04.00-00-P023/21), oferta W1.

Więcej szczegółów na stronie jk.prz.edu.pl.

Koordynator PRz: dr hab. inż. Dominik Strzałka, prof. PRz

Metody uczenia maszynowego w modelowaniu i analizie wpływu sztywności nóg i stawów na urazy związane z aktywnością fizyczną

Celem projektu jest opracowanie systemu IT śledzenia procesu biegania, gromadzenia danych i ich analizy pod kątem unikania kontuzji oraz zbudowanie systemu informatycznego do analizy stopnia sztywności nóg. W ramach projektu zostaną wykonane urządzenia pomiarowe do badania parametrów ruchu. Dane pomiarowe będą gromadzone i analizowane przy użyciu metod bazujących na AI. Otrzymane modele matematyczne i algorytmy pozwolą stworzyć oprogramowanie, które w czasie rzeczywistym będzie mierzyć stopień sztywności nóg. Bazując na ekspertyzach specjalistów określone zostaną zmiany parametru sztywności nóg, które są skorelowane z wystąpieniem urazu. Projekt wymaga zaangażowania interdyscyplinarnego zespołu obejmującego osoby reprezentujące dyscypliny:

  • fizyka – teoretyczne opracowanie parametrów ruchu, konsultacje przy konstruowaniu i przygotowaniu urządzeń pomiarowych, interpretacja wyników pomiarów.
  • inżynieria biomedyczna - stworzenie projektów urządzeń do pomiarów parametrów ruchu, wykonanie urządzeń, przygotowanie urządzeń i oprogramowania.
  • informatyka – pozyskiwanie i gromadzenie pomiarów, oprogramowanie modeli matematycznych, filtrowanie danych - maszynowe, przetwarzanie i analiza danych – uczenie maszynowe, matematyka – analizowanie danych, filtrowanie danych wg określonych zasad, tworzenie różnych modeli matematycznych, optymalizacja modeli, tworzenie reguł uczenia maszynowego.

Kierownik projektu, dr hab. A. Włoch

Interdisciplinary Cyber Training – projekt związany z problematyką cyberbezpieczeństwa w MŚP

NIST’s National Initiative for Cybersecurity Education (NICE) wskazuje, że należy podjąć kluczowe kroki w celu zaradzenia niedoborowi „osób posiadających wiedzę, umiejętności i zdolności do wykonywania zadań wymaganych do pracy z cyberbezpieczeństwem”. Taka siła robocza będzie obejmować „role techniczne i nietechniczne, które są obsadzone przez kompetentnych i doświadczonych ludzi”. Ogólnie rzecz biorąc, trudno jest stworzyć zespoły robocze z tymi interdyscyplinarnymi umiejętnościami i rozwiązać problem komunikacji między edukatorami, badaczami i osobami korzystającymi z technologii informacyjnych. Konieczna jest współpraca i komunikacja między tymi grupami. Jednym z problemów jest to, że firmy, zwłaszcza MŚP o mniejszych zasobach, potrzebują pomocy w ocenieniu kompetencji i luk w umiejętnościach swoich pracowników, metod oceny istniejącej sytuacji, a także wykorzystania możliwości szkoleniowych w celu przekwalifikowania pracowników.
Projekt Interdisciplinary Cyber Training (InCyT) wdroży pewne rozwiązania w tym kontekście. Pierwszym celem jest opracowanie ram, które zapewniają mechanizmy dla szkolnictwa technicznego i zawodowego (VET) oraz firmom do opisywania różnych istniejących luk w bezpieczeństwie cybernetycznym w odniesieniu do profesjonalistów i amatorów w celu unikania cyberataków i pomocy w poprawie aktualnej sytuacji.

Technika QSAR w doborze proporcji biopromocyjnych bakterii celem stworzenia innowacyjnego eko-nawozu

Niektóre bakterie, takie jak Bacillus subtilis czy B.licheniformis, przeprowadzają reakcje biochemiczne, które poprawiają jakość gleby i promują wzrost roślin, w tym roślin uprawnych. Projekt zakłada otrzymanie prototypu innowacyjnego eko-nawozu na bazie konsorcjum bakterii PGPR z rodzaju Bacillus. Dobór odpowiedniej kombinacji szczepów wzmacniających synergistycznie wpływ wydzielanych substancji (na wybrane rośliny i niektóre właściwości gleby) zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem techniki bioinformatycznej QSAR. W krótkim czasie przeznaczonym na projekt, zaplanowane są analizy bioinformatyczne genomów bakterii pod kątem substancji potencjalnie prowzrostowych, a następnie dobór zestawu szczepów bakterii za pomocą narzędzi bioinformatycznych. Pod koniec projektu, zostaną przeprowadzone analizy biochemiczne i chemiczne dotyczące wybranych produktów wytwarzanych przez konsorcjum oraz zostanie skonstruowany biopreparat, gotowy do przetestowania w skali przemysłowej. Projekty interdyscyplinarne to takie projekty, które czerpiąc z wiedzy z dwóch (lub więcej), dziedzin czy dyscyplin naukowych, potrafią zaproponować nową jakość w postaci nowej wiedzy czy rezultatu (np. patentu, know-how), który to rezultat byłby niemożliwy do osiągnięcia w sytuacji zaprzęgnięcia jedynie wiedzy pochodzącej z jednej z dziedzin / dyscyplin.

Kierownik projektu, Dr Michał Piętal

System gromadzenia i analizy danych do wspomagania oceny skuteczności kuracji kosmetykami w terapii uzdrowiskowej

W ramach projektu powstanie system gromadzenia i analizy danych do wspomagania oceny skuteczność kuracji kosmetykami w terapii uzdrowiskowej. Wiele oficjalnych polskich raportów wskazuje na niedostateczne wykorzystanie potencjału uzdrowisk oraz sytuacje wzajemnego blokowania przez pacjentów możliwości korzystania z szerokiego wachlarza ich usług. To prowadzi do spadku finansowej efektywności systemu lecznictwa uzdrowiskowego. Aby móc zrealizować działania zmieniające ten stan należy przede wszystkim zbudować systemy IT zgromadzenia danych, które dotyczą kuracjuszy korzystających z uzdrowisk, zakresów kuracji oraz rozwiązań oferowanych przez uzdrowiska, które wpływają na terapie i kuracje. Dotyczy to kuracji na miejscu, ale także zalecanych dodatkowo poprzez stosowanie kosmetyków uzdrowiskowych. Wieloletnia praktyka działania różnych uzdrowisk poparta posiadanymi przez nie statystykami, ankietami, opiniami kuracjuszy oraz dobrymi praktykami tego typu lecznictwa wskazuje bowiem, że kosmetyki lecznicze mogą wydłużać okres, po którym potrzebne są kolejne kuracje stacjonarne.
Tego typu kompleksowe rozwiązanie informatyczne może przyczynić się do: znaczącej poprawy efektywności funkcjonowania uzdrowiska, pozyskania danych liczbowych potwierdzających skuteczności kuracji dodatkowych bazujących na kosmetykach, reklama usług oraz pozyskanie stałych klientów, reklama oferowanych kosmetyków jako skutecznie wspierających kuracje na miejscu. Na podstawie tego systemu będzie istniała także możliwość zastosowania podobnych rozwiązań m.in. w prywatnych spa, które mogą oferować swoim klientom różnego rodzaju terapie stacjonarne wraz z podobnymi kuracjami uzupełniającymi opartymi o różne kosmetyki lecznicze.

Kierownik projektu,
 dr hab inż. Dominik Strzałka

Cyfrowe metody badania wad kręgosłupa

Celem projektu jest sprawdzenie cyfrowych metod diagnozowania wad kręgosłupa w oparciu o układy typu AHRS (MEMS). Pomysł przeprowadzenia projektu powstał przy okazji prac nad inteligentną odzieżą sportową we współpracy z przedsiębiorcami spoza Politechniki Rzeszowskiej. Metody, używane obecnie w diagnozowaniu wad kręgosłupa zakłada wykonywanie fotografii cyfrowej bądź statyczne pomiary obrabiane następnie za pomocą programów komputerowych. W ramach projektu zbadane zostanie wykorzystanie do tego celu układów AHRS wbudowanych w specjalne urządzenie diagnostyczne, zintegrowane z odzieżą. Dzięki takiemu podejściu stanie się możliwe prowadzenie diagnostyki poza gabinetem lekarskim, również w trakcie wykonywania codziennych czynności przez pacjenta (np. pobyt w miejscu nauki lub pracy - włącznie z analizą jak dane otoczenie, np. szkolna klasa i wykorzystane w niej meble, wpływają na pojawianie się wad postawy) a przede wszystkim analiza dynamiczna - w ruchu. Pozwoli to również sprawdzić skuteczność prowadzonej rehabilitacji/fizjoterapii w czasie. Problemy, jakie należy rozwiązać w przypadku realizacji projektu obejmują przede wszystkim kwestie dokładności dokonywanych pomiarów, kalibracji czujników, eliminacji dryftów temperaturowych (które występują kiedy czujniki znajdą się w kontakcie z ciałem pacjenta), ale również metody automatycznej analizy i wizualizacji zebranych danych na potrzeby diagnostyki offline (bez udziału pacjenta). Analiza i wizualizacja jest szczególnie istotna z punktu widzenia jakości życia pacjentów, ponieważ wykorzystując Internet mogą oni ominąć potrzebę pojawiania się na wizytach kontrolnych, wysyłając dane z urządzenia bezpośrednio do lekarza, rehabilitanta bądź fizjoterapeuty. Zbadana zostanie również możliwość wykorzystania uczenia maszynowego do budowy automatycznego systemu wspomagania diagnozy.

Kierownik projektu: mgr inż. Michał Wroński

Technologia Oxford Nanopore: optymalizacja enzymów oraz analizy danych genomicznych pod kątem zastosowań komercyjnych

Celem projektu jest doprowadzenie do postaci umożliwiającej potencjalną komercjalizację badań podstawowych i przemysłowych dotyczących technologii sekwencjonowania 4. generacji - Oxford Nanopore na PRz. Technologia ta jest innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie analizy białek i ich mutacji posiadającym wiele praktycznych zastosowań w obszarze: szybkiej identyfikacji patogenów, monitorowania wirusów, analizy stanu środowiska, monitorowania stanu żywności, analizy odporności na antybiotyki, badań mutacji genetycznych prowadzących do raka. Szczególnie użyteczne jest tu rozwiązanie MinION pozwalające na sekwencjonowanie białek poprzez mobilne urządzenie USB. W ramach projektu przewidziane są badania podstawowe bazujące na seriach eksperymentów dotyczące optymalizacji przemysłowej enzymów wytwarzanych przez bakterie z rodzaju Bacillus (proteazy, amylazy, lipazy, chitynazy, pektynazy, jak również związki o działaniu bakteriobójczym i przeciwgrzybicznym). W obszarze technologii Oxford Nanopore będzie prowadzona współpraca z CeNT UW. W czasie realizacji projektu zostaną zebrane dane doświadczalne i posłużą one jako motywacja do sfinalizowania serwera bioinformatycznego, który docelowo będzie automatycznie przetwarzał dane z sekwenatora MinION, eliminując przy tym konieczność posiadania umiejętności bioinformatycznych przez osobę wykonującą sekwencjonowanie (np. biolog). Przygotowanie serwera wiąże się m.in. ze znaczącym rozwinięciem dotychczas opracowanego przez CeNT UW rozwiązania w wersji alfa.

W projekcie zostaną połączone trzy obszary badawcze: biotechnologia (genetyka), bioinformatyka oraz informatyka. Wyniki prac zostaną opublikowane w dwóch artykułach (bioinformatyka, biotechnologia). Oba obszary projektu (tzn. nowe enzymy oraz serwer) mogą być w przyszłości komercjalizowane.

Kierownik projektu, dr inż. Dominik Strzałka

Zdalne sterowanie procesem wytwarzania opartym na metodzie Fused Filament Fabrication (FFF) przy wykorzystaniu infrastruktury ICT z uwzględnieniem rozproszonej architektury systemu

Projekt ma charakter interdyscyplinarny i związany jest z tworzeniem złożonych środowisk produkcyjnych ze uwzględnieniem badań w obszarze opracowania i weryfikacji mechanizmów integracji i synchronizacji jednostkowych zadań w ramach procesu zdalnego wytwarzania przy uwzględnieniu problemów oraz zagrożeń dla rozproszonego procesu technologicznego w środowisku o niejednorodnej strukturze własnościowej.

Kierownik projektu dr inż. Marek Bolanowski

Regionalne Centrum Doskonałości Automatyki i Robotyki, Informatyki, Elektrotechniki, Elektroniki oraz Telekomunikacji Politechniki Rzeszowskiej

Projekt jest finansowany jest ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (027/RID/2018/19).

Projekt odwołuje się do następujących obszarów:

  • rozwoju automatyzacji i robotyzacji technologii przyrostowych oraz obróbki ubytkowej realizowanych na centrach CNC (w tym HSM i HPC) stosowanych w zakładach przemysłowych regionu skupionych wokół klastra Dolina Lotnicza poprzez utworzenie dla wybranych procesów cyfrowych bliźniaków;
  • sztucznej Inteligencji (AI), Internetu Wszechrzeczy (IoE), uczenia maszynowego (ML) i analizy dużych zbiorów szybko gromadzonych danych (Big Data) w rozwijanej w ramach klastra Dolina Lotnicza idei Przemysłu 4.0 (I4.0) obejmującej także swoim zasięgiem funkcjonujące w regionie firmy w branży motoryzacyjnej w celu opracowania inteligentnych, uczących się (ewoluujących) systemów nadzorowania zrobotyzowanych i zautomatyzowanych procesów produkcyjnych;
  • projektowania rozwiązań bazujących na technologii RFID z zastosowaniami wspierającymi jakość życia poprzez inteligentne moduły Internetu Rzeczy (IoT) realizowane jako wbudowywane struktury tekstroniczne dla przemysłu tekstylnego (ang. smart textiles) oraz projektowania rozproszonych układów zasilania urządzeń elektrycznych i elektronicznych w aspekcie wymagań dyrektywy kompatybilności elektromagnetycznej 2014/30/WE;
  • wsparcia dla osób niepełnosprawnych i upośledzonych poprzez systemy wizyjne wspomagające komunikację i porozumiewanie się w języku migowym;
  • rozwoju elektromobilności, obejmującej efektywność i zastosowania silników elektrycznych jako elementów napędów krytycznych pojazdów w różnych systemach (w tym na pokładach statków powietrznych) oraz pozyskiwania energii i zasilania poprzez układy energoelektroniczne;
  • rozwoju procedur przetwarzania, pomiarów i analizy sygnałów oraz kalibracji elektronicznych narzędzi, zaawansowanych metod DSP i sztucznej inteligencji w pomiarach z potencjalnymi zastosowaniami w diagnostyce medycznej (EKG, EMG, PPG, sygnał mowy);
  • rozwoju pakietów do programowania systemów sterowania zgodnie z normą PL-EN 61131-3 z uwzględnieniem podejścia umożliwiającego nowoczesne, obiektowe programowanie w językach tekstowych ST, IL oraz graficznych FBD, LD, SFC;
  • modelowania przyrządów optoelektronicznych, ich rozwoju i opracowania eksperymentalnych metod i narzędzi badawczych, umożliwiających analizę ograniczeń szumowych.

Kierownik projektu, dr inż. Andrzej Paszkiewicz.

Politechnika Młodych Odkrywców, Konkurs NCBiR nr POWR.03.01.00-IP.08-00-UMO/17 na projekty w programie „Uniwersytet Młodego Odkrywcy” dotyczące rozwoju oferty uczelni w zakresie realizacji trzeciej misji

Projekt jest finansowany z programu POWER. Politechnika Rzeszowska uzyskała dofinansowanie w wysokości 461 125,87 zł. Projekt będzie realizowany przez trzy wydziały uczelni: Elektrotechniki i Informatyki, Matematyki i Fizyki Stosowanej oraz Chemiczny przy wsparciu administracyjnym Centrum Transferu Technologii. Celem projektu jest rozwój kompetencji poprzez popularyzację nauki i stymulowanie chęci poznawania i rozwijania wiedzy technicznej w niekonwencjonalny sposób wśród dzieci i młodzieży w wieku 12-15 lat, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu województwa podkarpackiego. W ramach zajęć, uczniowie będą uczestniczyć w pokazach naukowych i ciekawych zajęciach warsztatowych z zakresu nauk ścisłych, takich jak: matematyka, fizyka, chemia, informatyka i automatyka. Zaplanowano dwie edycje projektu, a pierwsze zajęcia rozpoczną się już w październiku 2018. Kolejna edycja ruszy z początkiem roku akademickiego 2019/2020. W Politechnice Młodego Odkrywcy będzie mogło „studiować” łącznie 402 uczniów i uczennic, którzy będą miały do wyboru jeden z trzech kierunków:  szkołę młodych informatyków, szkołę młodych fizyków i matematyków oraz szkołę młodych chemików.

 Kierownik: dr inż. Paweł Dymora

Od teorii do praktyki – staże na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki, POWR.03.01.00-00-S055/17-00

Projekt opracowany i pozyskany (dofinansowanie 2,68 mln) w ramach konkursu PO Wiedza Edukacja Rozwój. Celem projektu jest zwiększenie szans na rynku pracy poprzez nabycie i rozwój kluczowych kompetencji odpowiadających potrzebom gospodarki przez 244 studentów i studentek Wydziału Elektrotechniki i Informatyki (WEiI) w okresie od marca 2018 r. do listopada 2019 r. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez zdobycie praktycznego doświadczenia pozyskanego podczas trzy miesięcznych staży (krajowych) w dobrze rozwiniętych przedsiębiorstwach regionu i kraju. Wysokiej jakości staże umożliwią studentom zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego, a także przyczynią się do zdobycia kwalifikacji wymaganych przez przyszłych pracodawców. W wyniku współpracy otoczenia akademickiego i gospodarczego nastąpi promowanie pozytywnego wizerunku Uczelni jako miejsca kształcenia nowoczesnych kadr. Cel projektu wpisuje się w cel szczegółowy nr 1 PO WER: „Podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarczym, rynku pracy i społeczeństwa”. Program stażowy zapewni optymalne przygotowanie studentów WEiI do potrzeb rynku pracy, wpłynie na rozwój kompetencji zawodowych i interpersonalnych.

Okres realizacji: 01.03.2018 – 30.11.2019 r. Szczegóły dotyczące projektu znajdują się na stronie: https://power.prz.edu.pl/ps/index.php?w=weii

Kierownik: dr inż. Mirosław Mazurek

Elektronika dla branży automotive, POWR.03.01.00-IP.08-00-MOT/17

Projekt opracowany i pozyskany (dofinansowanie 2.1 mln) w ramach konkursu PO Wiedza Edukacja Rozwój dla branży motoryzacyjnej  przy współudziale pracowników z firmy Bury Technologies Sp. z o. o. Mielec w zakresie wykształcenia kadry 40 studentów kierunku elektronika i telekomunikacja (studia II stopnia) na potrzeby rozwoju firmy Bury Technologies Mielec oraz firm branży motoryzacyjnej funkcjonujących na Podkarpaciu. Projekt obejmuje: program stażowy, program szkoleniowy, wizyty studyjne, dedykowane projekty studenckie realizowane dla firmy. Okres realizacji: 01.01.2018 – 31.10.2019r. Szczegóły dotyczące projektu znajdują się na stronie: automotive.prz.edu.pl

RAPORT końcowy z realizacji projektu Elektronika dla branży automotive (2018-2019)

Kierownik: dr inż. Dominik Strzałka

Zainwestuj w siebie, UDA-POKL 04.01.02-00-098/12

Projekt pozyskany  w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego; Priorytet IV: Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie: Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Poddziałanie: zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Projekt realizowany w okresie 01.06.2012 – 31.12.2015 r. na łączną kwotę 6 256 631,52 PLN  w ramach tzw. kierunków zamawianych obejmujących: informatykę, energetykę oraz automatykę i robotykę. Szczegóły dotyczące projektu znajdują się na stronie: kierunki.prz.edu.pl

 Kierownik: dr inż. Mirosław Mazurek

Zostań Dobry Inżynierem, UDA-POKL 04.01.02-00-187/11

Projekt pozyskany  w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego; Priorytet IV: Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie: Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Poddziałanie: zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Projekt realizowany w okresie 01.06.2011 – 31.05.2015 r. na łączną kwotę 4 964 830,80 PLN  w ramach tzw. kierunków zamawianych obejmujących: informatykę, energetykę oraz automatykę i robotykę. Szczegóły dotyczące projektu znajdują się na stronie: kierunki.prz.edu.pl

Projekt wyróżniony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Kierownik: dr inż. Dominik Strzałka

Zwiększenie liczby absolwentów na kierunkach informatyka oraz matematyka, UDA-POKL.04.01.02-00-056/09

Projekt pozyskany  w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego; Priorytet IV: Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie: Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Poddziałanie: zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Projekt realizowany w okresie 01.05.2009 – 30.09.2014 na łączną kwotę 4 315 523,00 PLN  w ramach tzw. kierunków zamawianych obejmujących: informatykę oraz matematykę. Szczegóły dotyczące projektu znajdują się na stronie: kierunki.prz.edu.pl

Kierownik: dr inż. Dominik Strzałka, dr inż. Mirosław Mazurek

Technika QSAR w doborze proporcji biopromocyjnych bakterii celem stworzenia innowacyjnego eko-nawozu

Niektóre bakterie, takie jak Bacillus subtilis czy B.licheniformis, przeprowadzają reakcje biochemiczne, które poprawiają jakość gleby i promują wzrost roślin, w tym roślin uprawnych. Projekt zakłada otrzymanie prototypu innowacyjnego eko-nawozu na bazie konsorcjum bakterii PGPR z rodzaju Bacillus. Dobór odpowiedniej kombinacji szczepów wzmacniających synergistycznie wpływ wydzielanych substancji (na wybrane rośliny i niektóre właściwości gleby) zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem techniki bioinformatycznej QSAR. W krótkim czasie przeznaczonym na projekt, zaplanowane są analizy bioinformatyczne genomów bakterii pod kątem substancji potencjalnie prowzrostowych, a następnie dobór zestawu szczepów bakterii za pomocą narzędzi bioinformatycznych. Pod koniec projektu, zostaną przeprowadzone analizy biochemiczne i chemiczne dotyczące wybranych produktów wytwarzanych przez konsorcjum oraz zostanie skonstruowany biopreparat, gotowy do przetestowania w skali przemysłowej.

Kierownik: dr Michał Piętal

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję