Strona: AI-based Cybersecurity Training with Gamification Techniques / Zakład Systemów Złożonych

AI-based Cybersecurity Training with Gamification Techniques

red. Bartosz Kowal

Brak wykwalifikowanych ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego i zarejestrowanych danych dotyczących cyberataków jest problemem globalnym. Wraz z rozwojem takich dziedzin jak przetwarzanie w chmurze, aplikacje mobilne i internet rzeczy, z dnia na dzień rośnie liczba zaawansowanych ukierunkowanych ataków cybernetycznych. Z tego powodu coraz większego znaczenia nabierają silniejsze zasoby ludzkie zajmujące się bezpieczeństwem cybernetycznym, umożliwiające zwalczanie cyberterroryzmu. Jednak trudności edukacyjne, które wystąpiły szczególnie w okresie pandemii, poniosły problemy z zatrudnieniem w MŚP, a niektóre w kształceniu zawodowym. Według danych Eurostatu z 2021 r. wskaźnik zatrudnienia w grupie wiekowej 20–29 lat w UE wynosi 62,9%. Około 20% absolwentów szkół zawodowych i uczelni wyższych poszukuje pracy.

W raporcie NOWY PROGRAM UMIEJĘTNOŚCI DLA EUROPY przygotowanym w 2016 roku stwierdzono, że choć każdego roku kształci się około 14 milionów uczniów szkół zawodowych, będzie większe zapotrzebowanie na siłę roboczą posiadającą potrzebne umiejętności. Problem ten wynika z różnicy pomiędzy kwalifikacjami poszukiwanymi na rynku pracy a kwalifikacjami, jakie posiadają absolwenci. Aby zaradzić kryzysowi na rynku pracy, należy opracować innowacyjne modele i techniki szkoleniowe oraz zwiększyć dostępność możliwości szkoleniowych.

Potwierdzają to prognozy Komisji Europejskiej. W zależności od różnych scenariuszy szacuje się, że w 2027 r. luka jakościowa może wzrosnąć nawet do 810 tys. osób. Aby znaleźć rozwiązanie tej luki jakościowej w ramach strategii „Europa 2020”, inicjatywy takie jak Wielka Koalicja na rzecz Cyfrowych Miejsc Pracy i E-umiejętności w krajach UE uruchomiono Program umiejętności dla cyfrowych miejsc pracy, przede wszystkim w ramach Agendy Cyfrowej. Ponadto w Planie działania UE w zakresie edukacji cyfrowej (2021-2027) stwierdzono, że należy rozwijać kompetencje nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii w kształceniu i szkoleniach. Strategia DigCompEdu wyznaczyła także plan działania dotyczący rozwoju i doskonalenia kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów. Głównym celem tych inicjatyw jest zwiększenie podaży zasobów ludzkich w dziedzinie ICT i wyposażenie tych osób w niezbędne kwalifikacje. Zgodnie z tymi celami 16 grudnia 2020 r. Komisja Europejska wraz z Wysokim Przedstawicielem Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wdrożyły w życie nową „Strategię bezpieczeństwa cybernetycznego UE”. Ponadto w Planie Działań w zakresie Edukacji Cyfrowej (2021-2027) stwierdzono, że należy zaplanować działania, które przyczynią się do transformacji cyfrowej w edukacji.

Realizując projekt AICY, chcemy rozwijać umiejętności ICT, które odgrywają ważne miejsce w edukacji VET, poprzez szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa. W ten sposób programy nauczania wspierające transformację cyfrową i zgodne z umiejętnościami zawodowymi zostaną opracowane zgodnie z celami Komisji Europejskiej DigCompEdu, Digital Action Edu.Plan i Digital Compass. Celem projektu AICY jest opracowanie materiałów szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego wspieranych przez sztuczną inteligencję dla kształcenia i szkolenia zawodowego zgodnie z celami UE.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję