Zakład Systemów Złożonych Politechniki Rzeszowskiej był organizatorem panelu dyskusyjnego w ramach wydarzenia GOVTECH 4 Europe Summit. Tematem przewodni panelu były dyskusje obejmujące szereg zagadnień połączonych wspólnym pytaniem: jak skutecznie w erze cyfryzacji łączyć świat akademicki z biznesem – wyzwania, zagrożenia i efektywne współdziałanie.
GOVTECH 4 Europe Summit w ramach polskiej prezydencji w EU
GOVTECH 4 Europe Summit to międzynarodowe spotkanie przedstawicieli instytucji obejmujących zakresem obszar GovTech, wymiany doświadczeń i przeprowadzenie dyskusji dotyczących rozwiązań o pozytywnym wpływie dla digitalizacji państwa. Zostało zorganizowane w dn. 21-22 maja 2025 r. przez Ministerstwo Cyfryzacji, Miasto Rzeszów oraz Politechnikę Rzeszowską. Poruszano kwestie dotyczące między innymi wykorzystywania nowoczesnych technologii, tj. AI, VR, AR, w sektorze publicznym, strategii rozwoju GovTech w ujęciu UE, digitalizacja państwa w myśl zrównoważonego rozwoju oraz budowania współpracy między sektorem publicznym i prywatnym w zakresie cyfryzacji.
Panel dyskusyjny: Jak skutecznie w erze cyfryzacji łączyć świat akademicki z biznesem – wyzwania, zagrożenia i efektywne współdziałanie
Uczestnikami panelu byli:
- Magdalena Wiktor-Galek Bury Sp. z o.o., Mielec
- prof. Jan Izdebski, KUL, Lublin
- Marek Panek, Asseco Poland
- dr Andrzej Paszkiewicz, PTI o Rzeszów
- Mateusz Fesz, student PRz, kierunek informatyka
- dr Lidia Stępińska-Ustasiak, Billennium
Dyskusje w ramach panelu
W ramach panelu dyskutowano nad zagadnieniami obejmującymi następujące pytania:
- Jak, z punktu widzenia historii rozwoju zmian technologicznych w firmach, ważne a może nawet przełomowe jest upowszechnienie sztucznej inteligencji?
- Jakie kompetencje związane z AI i cyberbezpieczeństwem są obecnie najbardziej pożądane na rynku pracy i powinny być rozwijane w programach dydaktycznych uczelni, aby absolwenci spełniali oczekiwania przedsiębiorców w erze cyfryzacji? Czy uczelnie są w stanie skutecznie je kształtować wśród studentów?
- Czy obecna oferta dydaktyczna uczelni nadąża za dynamicznym rozwojem technologii cyfrowych, w tym AI i cyberbezpieczeństwa, i czy odpowiada na realne potrzeby pracodawców?
- W jaki sposób uczelnie i firmy mogą wspólnie opracowywać programy edukacyjne, które łączą praktyczne zastosowanie AI z potrzebami rynku, minimalizując jednocześnie zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem?
- Jak młodzi ludzie – studenci i pracownicy w firmie – postrzegają możliwości kariery w dziedzinach AI i cyberbezpieczeństwa, i jak uczelnie oraz firmy mogą lepiej angażować studentów w te obszary?
- Jakie formy współpracy między uczelniami a przedsiębiorstwami są najskuteczniejsze dziś z punktu widzenia szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby młodego pokolenia, które wchodzi na rynek pracy?
- Jak uczelnie mogą lepiej integrować praktyczne zastosowania AI oraz świadomość w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego w procesie dydaktycznym, aby absolwenci byli bardziej konkurencyjni na rynku pracy według oczekiwań przedsiębiorców?
- Jakie są najpoważniejsze ograniczenia wpływające na dynamiczny rozwój kompetencji studentów w zakresie sztucznej inteligencji oraz cyberbezpieczeństwa we współpracy uczelni z biznesem?
Wspólnie z panelistami udało się poruszyć wiele istotnych kwestii, m.in.:
- jak przełomowe dla rozwoju firm jest upowszechnienie AI,
- jakie kompetencje cyfrowe są dziś kluczowe z punktu widzenia rynku pracy,
- czy uczelnie nadążają za technologicznym tempem zmian,
- jak budować wspólne programy edukacyjne odpowiadające na realne potrzeby rynku,
- oraz jak angażować młodych ludzi w rozwój w obszarach przyszłości – sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa.
Panel prowadził dr hab. inż. Dominik Strzałka, prof. PRz z Zakładu Systemów Złożonych.