Strona: Zagraniczny staż naukowy pracowników Zakładu Systemów Złożonych WEiI / Zakład Systemów Złożonych

Zagraniczny staż naukowy pracowników Zakładu Systemów Złożonych WEiI

2023-06-23
, red.  dr inż. Paweł Dymora/dr inż. Mirosław Mazurek
od prawej dr inż. Paweł Dymora, dr inż. Mirosław Mazurek

O wydarzeniu

W dniach od 03.06 do 17.06.2023 r. dr inż. Paweł Dymora oraz dr inż. Mirosław Mazurek z Zakładu Systemów Złożonych WEiI Politechniki Rzeszowskiej odbyli zagraniczny staż naukowy w Brno University of Technology w Czeskiej Republice. Dwutygodniowy staż odbył się w ramach międzynarodowego grantu naukowo-badawczego „Cost Action CA18203 - Optimizing Design for Inspection (ODIN)” realizowanego przez Wydział Elektrotechniki i Informatyki oraz Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej pod kierownictwem Pani prof. dr hab. inż. Romany Śliwy.

Cel stażu

Celem stażu było nawiązanie współpracy z Brno University of Technology w zakresie badań nad samorekonfigurowalnymi algorytmami routingu w bezprzewodowych sieciach sensorowych, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji ich efektywności energetycznej. Ponadto ważną częścią badań będzie również wykorzystanie mechanizmów Process Mining i Process Discovery w odkrywaniu przepływu danych i wzorców procesów, które mogą wpływać na dynamiczne wzorce komunikacji i logiczne sekwencje realizacji procesów biznesowych lub produkcyjnych. Takie działania są częścią szerokiego kontekstu monitorowania stanu konstrukcji, ze szczególnym uwzględnieniem samolotów i monitorowania ich kluczowych parametrów. Dr inż. Paweł Dymora oraz dr inż. Mirosław Mazurek podczas realizowanych seminariów naukowych przeprowadzili dwa otwarte wykłady dla pracowników i studentów Uniwersytetu jak również zaprezentowali Wydział oraz Politechnikę Rzeszowską. Wśród licznie przybyłych uczestników seminariów naukowych, dużą grupę stanowili pracownicy Wydziału informatyki oraz lotnictwa. Stażyści mieli również okazję zapoznać się z bogatą bazą naukowo-dydaktyczną Brno University of Technology, w szczególności z laboratoriami:

  • Faculty of Mechanical Engineering, Dept. of Energy Harvesting and Sensing Systems.
  • Faculty of Mechanical Engineering, Dept. of Aerospace Technology, Institute of Aerospace Engineering.
  • Faculty of Electrical Engineering and Communication, Department of Physics.

 Grant „Cost Action CA18203 - Optimizing Design for Inspection (ODIN)”

„Cost Action” to interdyscyplinarna sieć badawcza, która łączy naukowców i innowatorów w celu zbadania wybranego przez nich zagadnienia przez okres 4 lat. W skład „Cost Action” wchodzą zazwyczaj naukowcy ze środowisk akademickich, MŚP, instytucji publicznych i innych właściwych organizacji lub zainteresowanych stron. Działania COST są otwarte dla wszystkich dziedzin nauki i techniki, w tym dla nowych i powstających dziedzin; COST oferuje integracyjne, ogólnoeuropejskie środowisko dla osób o różnym stopniu zaawansowania, w którym mogą one rozwijać swoje profesjonalne sieci badawcze i zwiększać karierę.

Grant „Cost Action CA18203 - Optimizing Design for Inspection (ODIN)” dotyczy wykorzystania technik NDE (opartych na ultradźwiękach), w tym: odzyskiwania energii i bezprzewodowych sieci sensorowych w monitorowaniu uszkodzeń w komponentach lotniczych w warunkach laboratoryjnych (TRL 3). Komponenty te obejmują krytyczne elementy takie jak skrzydła samolotu, silniki, podwozia i powierzchnie kontrolne. Istnieje pilna potrzeba zintegrowania tych podejść i technik na etapie powstawania samolotu. Niniejsza akcja COST zgromadzi najlepszych europejskich ekspertów z tych dziedzin, którzy będą wspierać rozwój zintegrowanych ram dla zoptymalizowanych struktur samoczułych zdolnych do diagnozowania i prognozowania, wraz z demonstratorami i działaniami edukacyjnymi, w tym programami szkoleniowymi. Optymalizacja (czujnik/struktura), modelowanie obliczeniowe, zaawansowane przetwarzanie sygnału i zaawansowane podejścia projektowe zostaną zintegrowane w celu stworzenia nowatorskich ram, narzędzi projektowych i wytycznych dla dostarczenia pierwszej generacji „samoświadomych” samolotów zdolnych do dostarczenia dokładnych prognoz strukturalnych. Poprawi to strategie konserwacji, zwiększy dostępność aktywów, wypełni lukę pomiędzy badaniami a przemysłem, umożliwi zwiększone wykorzystanie zaawansowanych materiałów, obniży koszty operacyjne i ostatecznie zapewni bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne rozwiązania w zakresie transportu lotniczego.

Zapraszamy do odwiedzenia strony projektu: https://odin-cost.com/

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję